Riktigt nära, men inte där än

Jag har precis skummat igenom vår uppsats en gång till. Vi ska lämna in den om 24 timmar, så idag ska vi endast göra lite slutredigeringar. Den ser bra ut, över förväntan tycker jag. Sen är jag bara en opponering borta från att vara färdigutbildad. Det är skönt men betyder inte så mycket eftersom jag ännu inte har något jobb värt att berätta om.

Jag funderade härromdagen på vad jag har lärt mig på tre år. Innan jag började läsa trodde jag att man, efter tre år på högskola, skulle kunna bli inkastad i hetluften på vilket kontor som och kunna börja arbeta. Lite naivt kanske. Men sanningen är att jag tycker inte att jag har lärt mig särskilt mycket. Hälften av kurserna vi har läst har varit fullständigt onödiga och de väsentliga, roliga, givande kurserna har vi läst alldeles för fort. Det man möjligtvis blivit bättre på är nog att man förhåller sig kritiskt till information. Men för 150 000 kronor och tre år vore det skönt att ha något mer i bagaget.

Det vore skönt att ha läst till lärare, eller någon utbildning som begränsade ens arbetssökande en aning. Nu har man får många arbeten att söka, vilket förvisso är bättre än att det inte finns några, men det är svårt att välja vad man skall syssla med.

Nu blir det dusch efter morgonpromenaden, sen frukostjakt i kylen!

Ha två bra dagar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback