Lunch med sociteten

Kom precis hem från en trevlig lunchbuffé på Byttan, utsökt mat, fräsig lokal och en omgivning som har fasligt mycket mer pengar än jag själv. Där satt några KFF-spelare och annat folk, merparten av dem i kavaj och slips samt vårt sällskap i form av mig, Jönsson, Daniel, Emmy, Daniel och Maria. Jag tycker det är kul att klä upp sig lite och sitta där och fundera på om det tror att man inte är en framgångsrik affärsman utan blott en student med en ekonomisk situation som liknas med en urvriden disktrasa. Men å andra sidan så noterade de väl sällskapet i form av Jönsson och anade att de där sluskarna måste vunnit på triss för att entra lokalen.

***

Att dricka kaffe på ett fik är bland det trevligaste man kan göra. Hemma i Ronneby, långt innan min studietid, kunde vi sitta i timmar på Jekyll eller Widenborgs och snacka. Undertecknad, Jönsson, Jimmy och Tristan kunde sitta dagarna i ända och prata om hockey, fotboll, tips, tjejer, jobb och livet i allmänhet. Ibland tittade hästen förbi och roade med sin frånvarande närvaro. Det var goda tider, alla hade jobb, inte bra jobb, men vi tjänade bra och kändes fria att göra vad vi ville inom rymliga ramar.

***

Imorgon ska jag tjänstgöra för klubben och agera domare på Sandbäckshults IBKs företagscup. Jag vill verkligen inte dit, men jag tycker att när man har åtagit sig en uppgift så ska man fullfölja den. Vilket för oss in på en annan nostalgisk händelse. När jag praktiserade som brandman i Ronneby så skulle mitt skift jobba nyårsafton. Några av de andra praktikanterna hade tagit ledigt för att gå på kalas och fester. Men jag kände ändå att jag visste om det här innan och mitt ordinarie skift vill vara lediga lika mycket som mig och bara för att jag har möjligheten att ta ledigt så tänker jag inte göra det av respekt för övriga skiftet.

***

"Och folk går förbi, dem skrattar och mår. Dem känner sig bättre än honom. Men en sak, gott folk, ska ni komma ihåg, han var vackrast av alla som barn"

Caj Karlsson, Balladen om Svens ångestfyllda Julimorgon

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback