En liten catch up

Inte skrivit på ett tag så här kommer en kort sammanfattning om vad som hänt sen senast.

Julledigheten i Kallinge var skön och välbehövlig. Jag vände ganska fort på dygnet och kollade på tv halva nätterna och åt i stort sett hela min vakna tid. Jag fick trots samtal och mail till styrelsemedlemmar och tränare inte träna med A-laget. Men ett pass med juniorerna hann jag med. Det är beklagligt hur stor skillnad det är på vissa föreningar. KaRos juniorer är ganska duktiga individuellt men har sedan barnben inte lärt sig särskilt mycket taktik så de sprang efter bollen allihop. Jag är övertygad om att en förening har 10 tränare som tillsammans sätter upp spelplan från p10 till j20 så kommer den klubben enbart genom taktiskt drillande kunna nå division 1-2 klass.

Under jul lyckades jag nästan pressa upp vågen till 90 kilo för första gången i mitt liv, 88,8 kg blev det. Men jag ska förnya mitt gymmedlemskap så fort jag får tid, sanningen är faktiskt att jag inte hunnit.

Julafton var trevlig. Hela familen var samlade, för att slå ihjäl några timmar innan julbordet spelade jag och bröderna lite kort. Jag blev lite nostalgisk och tänkte att det är lustigt hur man växer upp så nära inpå varandra och sedan övergår lekar, bråk och tjaffs till lite msn-snack i veckan. Julbordet var inte av denna värld, doppet och skinkan smakade bättre än någonsin och jag åt mig nästan illamående. Trots att man inte tror att man får ner en bit till så sitter man sedan och proppar i sig chips och godis hela kvällen. Jag tror att vi precis som djuren kan äta ihjäl oss, men en förutsättning är nog att all mat finns tillgänglig, jag menar att godis alltid går ner, el kebab el våfflor. Det finns alltid något man är sugen på.

Jag blev nöjd med mina julklappar, mor, far, Jimmy och Jenny hade varit i Thailand så av Jimmy fick jag 4 pikétröjor, av morsan pengar, massa choklad, foppatofflor och lite annat. Simon hade köpt en laddare till min xboxkontroller.

Simon och Marie, som nu har gått skilda vägar, hade beslutat att Bensson skulle vara hos oss, det var kul, han lättar upp stämningen, men han vill ha uppmärksamhet hela tiden så det är skönt att han inte är där hela tiden. En kul detalj är dock att han är livrädd för tomtar så ville man vara i fred var det bara att ställa fram lite tomtar runt fötterna så vågade han sig inte nära.

***

På juldagen förkrökade vi hos Johan Ysner, det var trevligt, sen drog vi, som man sig bör, till Natti-natti. Där var kul, även om det känns precis som en re-pe av året innan. På nyårsafton var jag, hör och häpna, hemma. JVM spelades runt nyårs helgen och på nyårsafton spelade Sverige grupp-final mot Ryssland. Detta i kombination med morsans Tre-rätters bjudning och ynkliga substitut gjorde valet enkelt. Men det blev en trevlig kväll. Vi tömde en låda rödtjut och blev lite salongssnurriga.

***

Annars har jag som sagt mest kollat på tv (vilken nörd jag är). Serien True Blood, rekommenderas, liksom Clintans nya Gran Torino. Härromkvällen såg jag RocknRolla, den var också bra.

***

Jag har kommit till insikten att jag ska bli lärare. Detta innebär att jag redan nästa vecka när jag inleder min sista ekonomitermin ska börja läsa svenska parallellt. Jag hoppas att jag klarar av det. Ska försöka effektivisera min tid så mycket som möjligt. Jag ska bli gymnasielärare i Svenska och Ekonomi, vilket motsvarar 3,5 år ytterligare. Men jag ska som sagt plöja igenom de så fort jag kan.

***

Jag och grabbarna har inlett NHL-turneringskvällar. Det är kul som fan, lite irriterande att vi inte har kört det tidigare eftersom Stoffe lämnar för Stockholms Universitet på lördag. Men jag, Roback och Dennis får gemensamt utse en efterträdare. Mannen tvärs över gatan hoppas nog på en förfrågan, då han beställde NHL09 såfort han hörde talas om Stoffes flytt, han har även suttit och spelat så tummarna är blåa.

***

Imorn har jag sista tentan med Petré Badulescu, doktorn från helvetet, mannen vars krav inte kan jämföras med doktorer på orter som Stockholm, Lund eller Uppsala. Jag har klarat alla tentor på första försöket, är dock lite skeptisk till om jag fixar morgondagens, har inte haft motivation till att läsa så mkt som jag borde, men jag lever på hoppet.

***

Tänkte ge mig på en liten summering av 2008. Inleddes med ett avslutat samboförhållande och en plågsam flytt. En slapp vår, för slapp eftersom jag under denna bommade min första tenta. Några soliga dagar i parken, ett dopp i April som dokumenterades i Dianas mobil. En hektisk sommar, kanske den tråkigaste i mitt liv, arbetet var helt okej men avsaknaden av fritid var hemsk. En sommarflirt som tog fart alldeles för väl, iallafall i mig. En blixtvisit till Mallorca, ett regnigt Mallorca. En intensiv höst där jag fick bearbeta tankar och nationalekonomiska formler sent in på nätterna. Några sköna fester, Halloween bland annat. Det känns som att under 2008 har klassen verkligen blivit en klass, vi hittar på mer saker ihop, det är kul. Jag snusade mer än någonsin. Jag har blivit fet, men gör ändå mycket poäng i Sandbäckshult, en klubb jag trivs skitbra i.


I ett större perspektiv var det året där Sverige floppade mot Ryssland i EM, men där Zlatan vann min respekt. Victor Elm körde över allt motstånd i Allsvenskan. Efter att det blev klart att dennes övergång till Heerenveen inte skulle ge KFF en krona, tog han helt sonika hela Kalmar FF i sin ryggsäck och sprang hem SM-guldet. FIBK åkte ur Elitserien och kanske året Växjö startade sin resa dit. Hela världen drabbades av en stor lågkonjunktur, i Sverige den största på över 100 år. Jag var med om en Jordbävning - och överlevde. Minns att jag gick ut mitt i vägen utanför min lägenhet, lyfte mitt längsta finger mot himeln och skrek -You have to do better than that, motherfucker!

***

The most beutiful thing in the world is of course the world it self

Ta hand om er!

Cindy Lauper - Good enough

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback