Är jag dum eller?

Var på stranden innan, det var varmt och skönt och jag somnade några gånger. Hann börja drömma lite, ni vet sådär pyttelite som i starten av en film, det finns ingen handling eller sammanhang det är mest olika vivida bilder. Hur som haver så drömde jag bland annat om en orm som var på väg mot min lilla handduk. Jag vaknar skräckslagen med ett rygg och efter årets sommarträning är jag förstås snabbt som uppe på fötterna, lite som en ninja som precis blivit knockad första gången. Folk runt omkring tittar på mig. De ger mig konstiga blickar. Lättlästa blickar, deras ögon säger -Är han dum i huvudet? -Vad fan håller han på med? Vad gör man då när man står där i rampljuset? Jag ville förstås lägga mig igen och tänkte fan inte cykla hem bara för att det kanske var enda sättet att rädda mitt ansikte. Så jag började snabbt luta mig lite bakåt och låtsas att jag hade fått nån form av lustig kram i ryggen. Jag strechade lite, blickarna avtog snabbt. En kille som spanar på en annan kille är ju bög såklart så det vände genast bort sina ögon. Om tjejerna fortsatte titta så försökte jag intala mig att det var av andra skäl. Sen lade jag mig ner o solade igen.

Jag somnade ytterligare ett par gånger. Till slut kände jag att jag kommer inte återhämta mig här, så jag cyklade hem.

Väl hemma innan jag somnade låg jag och funderade på en sak. Hur fan fungerar symaskiner? Ni har alla säkert vid ett eller annat tillfälle trätt en symaskin. Det är en tråd bakom maskinen som går ner till huvudnålen. Sedan har man även undertråd. Sedan går nålen upp och ner genom plagget. Men på något lustigt sätt så fastnar tråden i tyget. Hur går det till? Är frågan dum eller är jag bara helt pantad? nålen går ju upp o ner genom samma hål i tyget, hur fan kan då tråden bestämma sig för att stanna går i tyget och ta vägen upp genom tyget vid nästa hål? Och vad fasen gör undertråden? Jag fattar inte och jag vill verkligen veta det här!

Dagens hit: Rebel rebel - David Bowie (och till alla er felsägare där ute så uttalas det "boi" inte "baui")

Kommentarer
Postat av: Bullie

Symaskinens grundläggande teknik bygger på en övertråd och en undertråd som löper om varandra, där undertråden ligger i en rörlig del som griper tag om övertrådens ögla när den förs ner med nålens hjälp, öglan förs runt undertråden så att de slingras om varandra, varpå övertråden sträcks och lyfter undertråden mot tyget samtidigt som tyget matas fram av symaskinens matarfötter.



Javisst, vettu - en av livets stora fragor ar besvarade. Om du vill veta mer sa kan du snacka med Flaxens farsa, han var symaskinsmekaniker en gang i tiden.







Postat av: GLN

Det är va du tror:P Nä jag förstår men de låter lite suspekt alltihop. Ska titta närmare på de här nästa gång jag snubblar över en maskin.

2008-07-26 @ 10:58:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback